- Actueel
- Publicaties
- Tool Triggerfactoren
- Over de ESS
- Toolkit Evidence-Based Werken bij de preventie van radicalisering
-
Praktijkverhalen
- Verbinding en samenwerking tussen moskeebesturen en gemeenten
- Luisteren en kijken waar het schuurt in Delft
- ‘We leren jongeren nadenken over wie ze echt zijn’
- Hoe de Raad voor de Kinderbescherming omgaat met signalen van radicalisering
- 'Als het online begint, moet je het ook online tegenhouden'
- Complotdenkende jongeren: hoe daarmee om te gaan als jeugdprofessional
- Vechtende Jongeren: Meer dan alleen een manier om agressie kwijt te kunnen
- School als Werkplaats: speur problemen vroeg op
- Jongerencoach als veilig baken op school
- Een betrokken vader, maar met extreme denkbeelden
- Weerbaarheid versterken: jongerenwerk in de school
- Niet langs elkaar werken, maar met elkaar
- Waarom we het juist nu over radicalisering en extremisme moeten hebben
- Fabian Wichmann: ‘Wij maken neonazi's bewust dat het mogelijk is hun groep te verlaten’
- Håvard Haugstvedt: ‘Jongeren praten niet zomaar over hun extreemrechtse ideologie’
- Charlie Pericleous: ‘Je hoeft geen expert extreemrechts te zijn om jongeren te ondersteunen’
- Ellis ter Beek: 'Als een aandachtsfunctionaris iets ingewikkelds heeft, kan die mij altijd bellen'
- Video: Wat als ik het mis heb?
- De coronacrisis in een breder perspectief
- Zo werkt verbindend communiceren: vier strategieën in coronatijd
- De coronacrisis dwingt ons om versneld te leren
- De stem van jongeren in Etten-Leur
- ‘Luisteren is een fantastisch middel om te depolariseren’
- Samen werk maken van preventie radicalisering
- Zicht op preventie: hoe meet je dat mensen niet radicaliseren?
- Veerkracht: wat is het nou echt?
- Preventie radicalisering: blik op de toekomst
- 7 lessen van jeugdhulporganisatie Horizon
- ‘Als de dreiging afvlakt, ebt de urgentie weg'
- Direct doen: kleine actie, groot effect
- Voedselpakketten tegen coronaverveling
- Samenwerken in sociaal en veiligheidsdomein ondanks perspectiefverschil
- ’Je moet in de wereld van een ander stappen’
- Een concreet model om radicalisering te voorkomen
- Inspanningsverplichting voor de overheid om in gesprek te blijven
- Versterken van het vertrouwen tussen overheid en burger in Deventer
- Competentieprofiel aandachtsfunctionarissen radicalisering
- De sociaal professional als gids in een polariserende samenleving
- De sleutel tot een betrouwbare overheid zijn wij
- Reflectiesessies: de eerste bouwstenen voor vertrouwen?
- Een dorp in een dorp: het AZC Gilze, waar discussies over het verplaatsen van vleermuizen gaan
- Werken aan weerbaarheid van jongeren
- Identiteitstraining jongeren: ‘Bewust worden van jezelf en de ander’
- Meervoudige identiteiten als kracht
- ‘Het staat op TikTok, dus is het waar’
- Jongerenwerkers JOZ verplicht op Instagram
- Complotmythen zijn hardnekkig, ze leren herkennen is key
- Jongeren online: het is net de echte wereld
- (Weer) op het rechte pad
- Presikhaaf University: niet consumeren, maar produceren
- In het theater van FORMAAT wordt alles bespreekbaar
- Benader jongeren vanuit kracht en verbondenheid
- Tools en trainingen voor professionals
- Ga open en nieuwsgierig het gesprek aan
- Weinig houvast bij radicalisering
- Gemeenten hebben belangrijke rol in aanpak radicalisering en extremisme
- Hoe faciliteer je als organisatie professionele oordeelsvorming bij radicalisering?
- Onderzoek: zorg voor sterke pedagogische frontlinie om jongeren heen
- Streetwise in de klas
- Gemeenten vertrouwen op professionals
- Werkzame factoren voor de samenwerking tussen onderwijs en jongerenwerk
- Jongerenwerk: School nodig bij hulp jongeren
- De kunst van goede vragen stellen
- ‘De straat vormt de basis: daar kun je relaties opbouwen’
- ‘Ook als jongeren de fout in gaan, laten we ze niet los’
- ‘Mijn ouders steunen me, maar ze kunnen niet met alles meedenken’
- ‘Samen in gesprek over wat ‘vreedzaam’ voor de wijk betekent’
- ‘Wetenschap en praktijk dichter bij elkaar brengen’
- ‘Activiteiten vanuit de gemeenschap zelf zijn vaak veel effectiever’
- ‘In een toekomstbestendig netwerk moet je elkaar blijven prikkelen’
- ‘We doen dit niet vóór maar mét de gemeenschap’
- ‘Als gemeente moet je ook pragmatisch kunnen zijn’
- ‘In wijken zit vaak meer maatschappelijke kracht dan je denkt’
- ‘Drugscriminaliteit leidt tot een parallelle gemeenschap’
- ‘Ouders eerder de instrumenten geven om in te grijpen’
- ‘Sterke pedagogische basis gaat vooraf aan preventie’
- ‘Bij jongerenwerk moet je weten wat er speelt. Oók online.’
- Top 10 tools & handreikingen
- Omgaan met maatschappelijke spanningen en polarisatie
- Preventie van radicalisering
- Werkwijze informatie delen bij mogelijke radicalisering
- Agenda Veerkrachtige & Weerbare Samenleving
- Project: Weerbare gemeenschappen tegen ondermijning