Dossiervorming

Met het dossier kun jij als professional de signalen van mogelijke radicalisering vasthouden en houd je overzicht over de stappen die je hebt gezet en de adviezen die je hebt gekregen. Daarnaast zorgt het dossier voor continuïteit als een andere professional de contacten met de jongeren overneemt. Ook is het belangrijk als jij je achteraf moet verantwoorden voor je handelen. Bijvoorbeeld bij een klachtencommissie of tuchtrechter. Hierbij is de inhoud van het dossier een belangrijke basis.

Let op: is er een cliënt-, patiënt- of leerlingdossier? Dan gebeurt de verslaglegging in dat dossier. Wordt in jouw organisatie niet met een dossier gewerkt? Overleg dan met je leidinggevende in welk document je de stappen vastlegt.In het dossier leg je alle aantekeningen vast die je maakt naar aanleiding van de stappen in de werkwijze. Door deze aantekeningen niet in het dossier te maken, is er een groot risico dat de signalen verloren gaan. Daarnaast blijkt uit uitspraken van klachtencommissies en (tucht)rechters dat persoonlijke werkaantekeningen van professionals, ook als ze buiten het dossier worden bewaard, meestal als onderdeel van het dossier worden gezien. Deze aantekeningen kunnen daardoor worden ingezien als je deze met iemand binnen of buiten de organisatie hebt gedeeld.

Inhoud van het dossier

In het dossier zet je in ieder geval deze informatie:

  • De signalen die je in kaart hebt gebracht, inclusief de signalen die mogelijke radicalisering tegenspreken;
  • Alle stappen die je hebt gezet;
  • De personen die je hebt geraadpleegd en de adviezen die zij hebben gegeven;
  • De uitkomsten van het gesprek met de jongere en/of de ouders;
  • Het besluit dat je hebt genomen om informatie wel of niet te delen;
  • De informatie die je hebt verstrekt, aan wie je die informatie hebt gegeven en met welk doel je dat hebt gedaan;
  • De afspraken die je hebt gemaakt over de taakverdeling en de terugkoppeling.