Neem vervolgstappen in geval van mogelijke radicalisering
Na de inschatting van de situatie zijn er twee conclusies mogelijk: 1. Er zijn zorgen over de jongere, maar (op dit moment) niet in het kader van radicalisering, en 2. Er zijn wel zorgen over radicalisering.
1. Is er sprake van een zorgelijke situatie, maar (op dit moment) niet in het kader van radicalisering?
Neem dan contact op met andere professionals die deze zorgen delen. Denk hierbij ook aan de afspraken rond privacy en informatiedeling. En blijf samen met anderen alert op mogelijke radicalisering.
2. Zijn er serieuze zorgen over radicalisering?
Dan meldt team CTER dit doorgaans bij het gemeentelijk contactpunt radicalisering. Dat kan een vast meld- en adviespunt zijn, maar ook het Veiligheidshuis of een ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid. Voor verdere inschatting van de situatie kan de gemeente de melding met andere partijen, zoals politie en andere professionals bespreken.
Vervolgens volgt een plan van aanpak en de toewijzing van een duidelijke regisseur. De aanpak richt zich op de achterliggende problematiek en betrekt de juiste mensen in de omgeving van de jongere. Neem de mogelijke drijfveren van de jongere hierin mee: Zoekt deze naar identiteit, betekenis, rechtvaardigheid en/of sensatie? Een vrijwilligersorganisatie, een sportvereniging of religieuze organisatie kan hiervoor een alternatief bieden.
Wat kunt u nog meer doen?
- Zorg voor duidelijkheid over wat er met de signalen gebeurt. Waar en in welke overleggen komen deze signalen terecht? Hoe vindt terugkoppeling plaats? En wat uw rol is bij de verdere inschatting van de situatie en vaststelling en uitvoering van de aanpak? Bespreek dit van tevoren met de gemeente, die de regie heeft over dit soort overleggen. Een convenant kan hierbij helpen.
- Als er een plan van aanpak wordt opgesteld en uitgevoerd, houd dan ook goed zicht op de (naaste) omgeving van de jongere. Welke impact heeft de persoonsgerichte aanpak hierop? En zijn er mogelijk andere jongeren die als gevolg daarvan (verder) ontsporen.