Ga in gesprek met de cliënt en/of ouders

Neem het signaal van discriminatie altijd serieus. Ga met de cliënt op een informele manier in gesprek om te weten te komen wat er bij deze cliënt speelt, met wie hij of zij omgaat en wat mogelijk (achterliggende) hulpvragen zijn. Vertrouw in de eerste plaats op de gespreksvaardigheden die u al bezit.

Gespreksonderwerpen

Wat is er precies gebeurd? En wat voor impact heeft het op de cliënt? Is er daadwerkelijk sprake van discriminatie? Zijn er ook andere gebeurtenissen die mogelijk werken als triggerfactor in het radicaliseringsproces? De cliënt kan in het gesprek zijn of haar emoties uiten en deze zo een plek geven.

Voer een open, begripvol, onbevooroordeeld en nieuwsgierig gesprek. Vermijd discussie als de cliënt zijn ervaringen, idealen en/of denkbeelden uitspreekt. Ook benoemt u zorgen over mogelijke radicalisering niet in het gesprek. Deze gesprekken kunt u ook op andere plekken dan achter het bureau voeren, door samen met de cliënt iets te ondernemen.

Bied steun en plaats de gebeurtenis in perspectief zonder het te relativeren. Dit geval van discriminatie betekent niet dat de hele samenleving ook zo denkt. Daarnaast kunt u de cliënt helpen bij het doen van een aangifte of het aankaarten van het probleem. De cliënt kan ook een melding doen bij een lokale Antidiscriminatievoorziening (ADV), een online meldpunt zoals het meldpunt Islamofobie of de app Controle alt Delete.
 
Leg, afhankelijk van uw rol als hulpverlener, de hulpvraag, persoonlijke situatie en leeftijd van de cliënt contact met de ouders of iemand anders in de omgeving van de cliënt. Informeer de cliënt hierover zodat u het vertrouwen behoudt. Bij cliënten vanaf zestien jaar geldt als hoofdregel dat de cliënt toestemming moet geven om met de ouders over hem of haar te spreken.

Wat kunt u nog meer doen?

  • Op Platform Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie (Platform JEP) treft u tips over het voeren van gesprekken met jongeren over discriminatie en hoe u hen helpt om hier weerbaarder tegen te zijn.
  • Denk als organisatie na over wat uw rol is bij gevallen van discriminatie. Wat is de houding en rol van de hulpverlening hierbij? En welke ondersteuning biedt u?
  • Speelt het thema discriminatie bij meer cliënten, denk dan aan het organiseren van een bijeenkomst hierover. Cliënten kunnen er hun ervaringen delen en u kunt informatie bieden over aangiftes en meldingen over discriminatie. Gesprekstips over discriminatie en hoe u jongeren helpt hiertegen weerbaar te zijn, vindt u op de website van Platform JEP.