Nieuw JEPzine: Jongeren online weerbaar maken
Jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op hun smartphone of computer. Steeds meer jeugdprofessionals, zoals jongerenwerkers, zijn daarom online aanwezig. Om jongeren te bereiken en te snappen wat wat hen bezighoudt en beweegt. En hen weerbaar te maken tegen complotmythen, fake news en online beïnvloeding. Hoe pak je dat slim aan? Wat werkt wel en wat werkt niet? En welke dilemma’s kom je tegen? Hierover gaat het nieuwe JEPzine: ‘Professional in de online wereld van jongeren’. In 2023 is Platform JEP samengegaan met de ESS. Alle verhalen uit het JEPzine lees je onder 'Praktijkverhalen'.
Online zijn heeft voor jongeren veel voordelen. Van snel informatie opzoeken tot aansluiting vinden bij groepen tot aanhaken bij vrienden. Er is echter ook een keerzijde, zoals makkelijk kunnen worden meegezogen in bepaalde denkbeelden. Dat maakt een deel van jongeren kwetsbaar voor nepnieuws, desinformatie, complotmythen en extreem gedachtegoed. Online ontbreekt ook een gedeelde norm waardoor eerder en makkelijker grensoverschrijdend gedrag kan plaatsvinden.
Om te weten wat er allemaal gebeurt op dit gebied is het belangrijk dat docenten en jeugdwerkers met jongeren in gesprek gaan over wat er online speelt én dat zij aanwezig zijn in die wereld. Daarbij is het belangrijk om te beseffen dat het vooral volwassenen zijn die onderscheid maken tussen de online en de offline wereld. Voor jongeren lopen deze werelden naadloos in elkaar over. Wat er offline speelt, speelt voor hen ook online en andersom.
Wat levert het op als jeugdprofessionals online investeren in jongeren. Tijdig bijsturen wordt makkelijker, net als het veerkrachtiger maken van jongeren in de preventie van problematisch gedrag, waaronder radicalisering. Professionals kunnen dan ook een spiegel voorhouden: wat je in het echte leven niet doet, doe je ook online niet.